AS3 EMPLOYMENT Dette må du ikke gjøre på et jobbintervju

Det er mange som ser seg nødt til å slutte i jobben fordi de jobber på en arbeidsplass med dårlig arbeidsmiljø, enten det er sjefen eller kollegaene som står for dette.

Mannen bak Choice Hotels, Petter Stordalen, sier at vi aldri bør jobbe for en dårlig sjef. «Vi slutter for sjeldent. Har du en sjef du ikke kommer overens med? Si opp! Har du et arbeidsmiljø du ikke liker? Si opp!»

Vi stiller oss bak dette. Livet er for kort. Bare husk å ikke si opp før du har en annen jobb klar når du leverer inn oppsigelsen. Det siste du vil er å gå arbeidsledig.

Aldri snakk negativt om tidligere sjef eller arbeidsplass i et jobbintervju.

De fleste av oss liker å være ærlige om vi får spørsmålet «Hvorfor søkte du jobb hos oss?», og det kan føles godt å blåse ut litt overfor en potensiell ny arbeidsgiver, for det er tross alt den ærlige og beste forklaringen på hvorfor du sluttet eller ønsker å slutte i jobben. Det er likevel noen gode grunner til at du ikke skal snakke om dette på intervju. 

Tre gode grunner til å ikke snakke negativt om tidligere arbeidsplass eller sjef

  1.      Det er to sider av alle saker

De fleste vet at en sak har to sider, og når du kun får presentert din side av saken legger du din skjebne i intervjuerens fantasifulle hender. Intervjueren vet nemlig at det også finnes forsmådde arbeidstakere som ikke alltid er mors beste barn, og det siste intervjueren vil er å ansette en som er dårlig til å samarbeide med ledelsen. Intervjueren kjenner deg ikke godt, derfor risikerer du at hen blir usikker på deg; «Er det egentlig kandidaten som var problemet på arbeidsplassen og ikke sjefen?». Tenker intervjueren dette får din historie motsatt effekt enn du ønsker. Du risikerer å fremstå som en mulig løgner eller en med liten selvinnsikt som ikke klarer å samarbeide med ledelsen.

  1.      Man skal ikke snakke bak ryggen på andre

Dette har de fleste lært fra barnsben av, og det gjelder også i et jobbintervju. Grunnen til dette er at de man snakker om får ikke forsvart seg, derfor oppleves dette så urettferdig for dem som blir baksnakket. Snakker du negativt om en arbeidsplass eller tidligere sjef kan du derfor oppleves som usympatisk og sladrete. Det er mye lettere å bli sjarmert av en som snakker godt om andre enn en som snakker negativt.

  1.      En gang sladrehank alltid sladrehank

Hvis en venn av deg baksnakker de andre vennene sine, vil du ikke da bli litt usikker på om den vennen også snakker bak din rygg? Når man snakker negativt om andre risikerer man at de du snakker med føler du kan gjøre det samme om dem. Slik kan intervjueren også bli usikker på om du kommer til å snakke negativt om deres arbeidsplass og du kan fremstå som sladrete og lite tillitsvekkende. 

Så hva gjør man når årsaken til at man sluttet i forrige jobb var en dårlig sjef eller arbeidsmiljø?

Istedenfor å fokusere på grunnene til at du forlot eller ønsker å forlate, så fokuser på grunnene til at du ønsker å jobbe hos de du er på intervju hos. Da fremstår du heller som motivert av firmaet du søker hos enn motivert bort fra firmaet du er misfornøyd med. Ikke bare unngår du å gi et dårlig inntrykk på grunn av de tre punktene diskutert over, men du gir tvert i mot et godt inntrykk fordi du fremstår som en positiv og motivert arbeidssøker. Skal du snakke om forrige arbeidsplass så snakk positivt om den. Det er ikke alltid like lett å finne noe positivt, men som min bestemor sa; «den som leter den finner».